۱۰ راه برای بهبود وضعیت غذا خوردن کودکان

 غذا خوردن کودکان

شما نیز ممکن است همانند بسیاری از والدین از وضعیت غذا خوردن فرزندتان نگران و شاهد کاهش علاقه‌ی او به غذاها باشید.

ممکن است راهها و غذاهای بسیاری را امتحان کرده باشید اما او همچنان از غذا خوردن فراری است و یا بسیار بد حاضر به غذا خوردن میشود!

در این مقاله به شرح ۱۰ راهکار کاربردی برای بهبود وضعیت غذا خوردن کودکان و افزایش علاقه‌ی آنها به غذا خواهیم پرداخت.

• راهکار اول: او را نیز در تهیه‌ی غذا شرکت دهید!

در آشپزخانه به تنهایی اقدام به تهیه‌ی غذاها نکنید، به حتم کودک شما از همکاری کردن در تهیه‌ی غذا لذت خواهد برد.

شرکت دادن او در مراحل خرید، آماده سازی، شستشو و پخت غذاها او را نسبت به خوردن غذا و چشیدن طعم های جدید، تحریک خواهد کرد.

اگر فرزندتان برای چنین کارهایی هنوز خیلی کوچک است.

او را نزدیک خود در آشپزخانه بنشانید تا بتواند مراحل کار شما را ببیند.

اگر فرزندتان به اندازه‌ی کافی بزرگ شده است.

کارهایی مثل هم زدن مواد و یا شستن مواد اولیه و… را بر عهده اش بگذارید.

اینکار حسش را نسبت به غذاها بهتر خواهد کرد.

او را نسبت به طعم غذایی که با کمک خودش پخته شده است، کنجکاو کرده و با اطمینان بیشتری میتواند غذا بخورد.

• راهکار دوم: مطمئن شوید که هنگام غذا خوردن، گرسنه است!

هیچ چیز به جز گرسنگی، کودک را به خوردن غذا (حتی غذاهایی که ممکن است دوست نداشته باشد)، ترغیب نخواهد کرد!

قاعدتاً هیچ کس یک ساعت پس از خوردن وعده‌ی اصلی غذا، گرسنه نخواهد شد!

این مسئله برای کودکان نیز تا حدودی صدق میکند.

بهترین راهکار برای این مسئله تنظیم ساعات مشخصی برای وعده های اصلی و میان وعده ها است.

با اینکار کودک به نوعی با ساعات خوردن غذا و میان وعده آداپته شده و به این ساعات مشخص عادت خواهد کرد.

برای هرروز ۳ وعده‌ی اصلی و ۳ میان وعده (برای مثال هر دو یا سه ساعت یکبار)، در نظر بگیرید.

در میان این وعده های اصلی و میان وعده ها اجازه ندهید از خوراکی های دیگر تغذیه نماید.

زیرا مقدار کمی از آنها نیز میتواند اشتهای او را از بین ببرد.

• راهکار سوم: تمام وسایل الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ و … را در هنگام غذا خوردن از او دور نمایید.

باید دسترسی کودک به این وسایل را در هنگام صرف غذا، از بین ببرید.

در هنگام غذا خوردن کودکان ، تمامی این وسایل را خاموش کنید و باهم ارتباط بگیرید.

جمع شدن اعضای خانواده در هنگام صرف غذا و صحبت کردن با یکدیگر درباره‌ی اتفاقات امروز، محیطی گرم و صمیمی ایجاد کرده و کودک را به غذا خوردن تحریک خواهد کرد.

اینکار در مورد بچه های بزرگتر و نوجوانان نیز موثر بوده و علاوه بر بهبود وضعیت غذایی آنها، روان آنان را نیز آرام تر خواهد کرد.

• راهکار چهارم: اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد که میخواهد چه مقدار غذا بخورد؟

گاهی اوقات والدین کودکان را به تمام کردن آنچه در بشقابشان است، مجبور میکنند و یا به او میگویند که اگر تمام غذایت را خوردید میتوانی دسر هم بخوری و در غیر این صورت اجازه‌ی خوردن دسر نداری!

کودکان میتوانند بصورت طبیعی در مورد مقدار غذایی که نیاز دارند، خود تنظیمی داشته باشند.

این سیستم تنظیم خودکار با اجبار های احساسی والدین (که نگران ضعیف شدن فرزندشان هستند)، مختل خواهد شد.

از سیستم « والدین تهیه کنند، کودک انتخاب کند» استفاده کنید!

غذایی که برایش فراهم کرده اید را در اختیارش قرار دهید و اجازه دهید خودش به هر مقدار که نیاز دارد بخورد.

پس در نتیجه کودک را به خوردن آن مقدار غذایی که خود صلاح میدانید، اجبار نکنید!

راهکار پنجم: زمان صرف غذا را برای همه‌ی اعضای خانواده یکی کنید!

قانونی مبتنی بر باهم غذا خوردن همه‌ی اعضای خانواده، وضع کنید و از همه‌ی اعضا بخواهید تا به آن پایبند باشند.

اینکار باعث صرفه جویی در وقت شما نیز خواهد شد.

راهکار ششم: آرامش خود را حفظ کنید و او را تحت فشار قرار ندهید!

فشار بر کودک و یا تشویق های افراطی او یکی از اشتباهات والدین در امر غذا خوردن کودکان است.

در صورتی که این کار تنها عادات غلط غذایی را بوجود خواهد آورد و به هیچ عنوان موثر نیست.

درصورتی که کودک تحت فشار والدین قرار گیرد، غذا نخواهد خورد.

پس اگر کودکتان از غذا خوردن امتناع کرد، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و در صورت نخوردن غذا به آرامی غذا را از جلویش بردارید.

جملاتی مثل: «چه دختر خوبی که همه‌ی غذاشو میخوره!» یا « پسر خوبه مامان باش و یکم دیگر از غذات بخور!» به کودک استرس وارد خواهد کرد.

چراکه تصور میکند اگر غذایش را نخورد بچه‌ی خوبی نیست و نخواهد توانست تغییری در مقدار غذا خوردن خود ایجاد نماید.

به جای این جملات، از عبارات خنثی استفاده کنید که با محبت آمیخته شده باشد مانند:« عزیزم غذاتو خوردی؟»

۵ راهکار دیگر بطور خلاصه عبارتند از:

راهکار هفتم: برروی رنگ ها و مواد غذایی رنگی (طبیعی) تمرکز کنید!

مواد غذایی که دارای رنگ های طبیعی هستند مثل انواع سبزیجات و میوه ها علاوه برا جذابیت های ظاهری، به دلیل وجود مواد مغذی و آنتی اکسیدان های طبیعی برای کودکان بسیار مفید اند.

راهکار هشتم: علایقش را در غذایش دخیل کنید!

علاقه‌ی فرزند شما چیست؟

میتوانید با اندکی خلاقیت، علایقش را در غذایش وارد کنید!

مثلا اگر فرزند شما به یکی از عروسک هایش علاقه دارد، با مواد غذایی شکل آنرا برایش درست کنید!

یا اگر فرزندتان به ماشین هایش علاقه دارد، با غذایش شکل یک ماشین را برایش بسازید.

راهکار نهم: از اسم های بامزه استفاده کنید!

برای مواد غذایی اسم های جدید و بامزه انتخاب کنید!

اینکار را میتوانید برای کودکان زیر ۸ سال انجام دهید.

مثلا به کلم بروکلی بگویید: درخت کوچولو! به همین سادگی!

راهکار دهم: شکل سرو غذا را تغییر دهید.

ایجاد تغییراتی در شکل سرو غذا میتواند برای کودک جذاب باشد و برای شما نیز آنچنان وقت گیر نباشد.

مثلا برای خوردن میوه میتوانید از سیخ های چوبی استفاده کنید و میوه ها را یکی در میان و با ایجاد هارمونی های رنگی وارد سیخ ها نمایید!