روش‌های برخورد با مرد پرخاشگر چیست؟

مرد پرخاشگر

در اولین گام

باید بدانید پرخاشگری منفعلانه به چه معناست و سپس به دنبال اصول‌ها و روش‌های برخورد با چنین اشخاصی باشیم.

درک عصبانیت اشخاص در هنگامی که داد میزنند و یا عصبانیت خود را به شکل‌های معمول ابراز میکنند کار سختی نیست، اما در مقابل شخصی که پرخاشگری منفعلانه دارد، کار کمی دشوارتر می‌شود زیرا چنین اشخاصی معمولاً رفتار خود را انکار می‌کنند! در اینگونه مواقع بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و بدانید شما نیز از قدرت‌هایی برای رفع این مشکلات بهرمند هستید!

در اینجا بصورت مختصر به تعریف این نوع پرخاشگری میپردازیم وسپس به ارائه‌ی راهکارای برخورد با چنین افرادی خواهیم پرداخت.
پرخاشگری منفعلانه بصورت کلی در قالب رفتارهایی ازقبیل: تعلل و فردا فکنی، یکدندگی، ترشرویی و بدخلقی، عدم مسئولیت پذیری و طعنه در گفتار شناخته می‌شود.
این افراد توانایی به زبان آوردن خواسته هایشان را ندارند، کارهایی که مسئول انجام آن هستند را نیمه کاره رها میکنند و مایل اند خود را ناتوان جلوه دهند به همبن علت اغلب خود را بازنده میبینند.
همیشه دیگران را مسئول اتفاقات پیش آمده می‌دانند و رفتار و کنش خود را در ایجاد مشکلات، انکار می‌کنند.‌ اکثر آن‌ها منفی نگر، لجباز و کینه‌ای هستند و قدرت خود را با خشم به رخ دیگران میکشند.
همچنین نیازهای اطرافیان خود را نادیده گرفته و خود را در برابر هیچ چیز مسئول نمی‌دانند.
گاهی نیز در قالب ظاهری آرام و مهربان سعی در توجیه رفتار خود دارند و به سرعت در مواجهه با عقاید و افکار مخالف، خشمگین می‌شوند. آن‌ها خصومت و مخالفت خود با دیگران را، بصورت غیر مستقیم و با رفتارهایی نظیر آنچه گفته شد، نشان می‌دهند.

گام دوم: پاسخ به رفتار پرخاشگری منفعلانه

۱– به علامت های هشدار دهنده توجه کنید.

هنگامی که رفتارهایی از قبیل:
به آرامی شانه خالی کردن از مسئولیت ها، تعلل و طفره رفتن در کارها بیش از حد معمول و بهانه آوردن برای کارهارا مشاهده کردید می‌توانید پیش از پیچیده تر شدن و از کنترل خارج شدن شرایط، اوضاع را در دست گرفته، از مناقشات و بحث ها جلوگیری کنید و نگذارید علائم دیگری از این نوع پرخاشگری، ظهور کند.

۲-جلوگیری از تشدید درگیری.

درحالی که اولین عکس العمل شما نسبت به این رفتارها می‌تواند به شکل  نق زدن و یا خشمگین شدن بروز پیدا کند، اما سعی کنید در برابر آن ایستادگی کنید.
ممکن است بخواهید همچون یک مادر به نصیحت کردن او بپردازید اما این‌کار در آن لحظه برای هیچ کدامتان مناسب نیست. در آن هنگام، لحظه‌ای صبر کنید، نفس عمیقی بکشید و واکنشی نشان ندهید.
 

۳-قاطع باشید و آیینه ‌ی رفتار او نباشید!

اگر شما نیز شروع به رفتاری همچون رفتار او کنید، این چرخه تا جایی ادامه خواهد یافت که هر دوی تان ناراحت و دلزده خواهید شد. بجای آن، به او نزدیک شوید و به آرامی بگویید: این مشکل هردوی ماست و باید واسش وقت بذاریم تا حل بشه! و برای حل این مشکل به دنبال راهکار باشید.

گام سوم: بهبود روابط زناشویی

۱-نیازها و درخواست های خود را به وضوح مشخص کنید و پیگیر نیازهایتان باشید.

در اینگونه موارد رفع خواسته‌هایتان را خود تقبل نکنید. اگر از او درخواست کاری را کردید، مطمئن شوید بطور واضح خواسته‌ی خود را مطرح کرده‌اید و انتظار دارید این کار بطور کامل انجام شود.
 
۲-او را سرزنش نکنید.
سرزنش همسرتان شما را به آن چیزی که میخواهید نمی‌رساند.
پس متهم کردنش را متوقف کنید و اجازه دهید متوجه شود چه احساسی دارید.
به او بگویید چه چیزی شمارا آزرده است، این رفتارها چه تاثیری بر شما و رابطه تان دارد و میخواهید چه کاری برایش انجام دهید.
مثلا بجای آنکه بگویید: ازینکه کارایی که ازت خواستمو انجام نمیدی، متنفرم!
به او بگویید: اینکه حس میکنم نمیتونم واسه انجام کارها روت حساب کنم، واقعا اذیتم میکنه، بنظرت میتونیم یه راهی پیدا کنیم تا کارها رو باهم انجام بدیم و مطمئن باشیم که همه‌ی کارها انجام میشن؟؟!!

۳-بپذیرید که او اکنون عصبانیست!

در این مواقع او نمیخواهد بپذیرد که عصبانیست ویا اشتباهی مرتکب شده است بنابراین بسیار راحت تر است که تقصیرات را گردن شما بیندازد تا خود شرمنده نباشد!
این الگوهای رفتاری را بشناسید و عکس العمل درست را برگزینید.
وقتی هردوتان آرام شدید، در مورد اتفاقات اخیر به گفنگو بپردازید.
راه‌های کنترل خشم را فراگیرید خشم و از او نیز بخواهید تا با شما همگام شود.

۴ -به صحبت ‌های یکدیگر گوش دهید.

هر ه او اجازه دهید او نیز همین کار را برای شما انجام دهد.
سعی کنید به او نشان دهید احساساتش نسبت به چیزهای مختلف را درک می‌کنید و در شرایط سخت همراه او هستید                                                                                                                        

۵-حمایت خود را قطع نکنید!

اگر تمام راه‌ها را برای بهبود شرایط انجام داده اید و همسر شما همچنان فردی پرخاشگر است، میتوانید از یک متخصص کمک بگیرید.
متخصص های ازدواج و یا روانشناسان میتوانند در بهبود رفتارهای ناکارآمد، بهبود روابط و کاهش تنش‌های عاطفی به شما کمک کنند.
به یاد داشته باشید شما نمیتوانید همسرتان را تغییر دهید اما میتوانید عکس العمل خود نسبت به او را تغییر دهید.
یک متخصص به شما کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید به چنین رفتارهایی پاسخ دهید هرچند همسر تان هیچگاه تغییری نکند.